We bouwen met eenduidige, kwalitatief goede, efficiënte en effectieve communicatie aan het vertrouwen in en de reputatie van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Om deze ambitie te bereiken is eind 2024 binnen de gemeentelijke organisatie een beweging in gang gezet naar meer uniforme, betrouwbare en transparante communicatie. Inmiddels is een aantal ontwikkelingen in gang gezet/opgepakt:
- De basis op orde: Er ligt een merkstrategie en communicatiebeleid waarmee we een stevige basis en gezamenlijk vertrekpunt hebben gerealiseerd. Ook is het Online beleid en Beleid voor digitale toegankelijkheid vastgesteld. Andere beleidskaders (interne communicatie, social media, media/pers) volgen in 2026.
- De uitvoering van de communicatie: Per 1 september 2025 wordt gebouwd aan een stevig Mediateam, dat in staat is om 80-90% van de communicatie uitingen in huis te produceren met het doel meer uniform, efficiënt en effectief te gaan werken. Het Mediateam is ingericht en werkt conform de uitgangspunten. In de zomer van 2026 volgt een evaluatie van de businesscase en een besluit op de definitieve inrichting van het Mediateam.
- Optimale inrichting van de communicatiefunctie: momenteel wordt onderzocht op welke wijze de communicatiefunctie moet worden ingericht om de ambitie te kunnen waarmaken. Dit onderzoek is eind 2025 gestart en loopt door in 2026.
- Focus aanbrengen: Tenslotte wordt gewerkt aan het in kaart brengen en houden van de strategische thema’s en de bijbehorende communicatieopgaven. Dat doen we door focus aan te brengen en door vanuit inwoner- en bestuurlijk perspectief naar onze gemeentelijke communicatie te kijken. In 2025 is gestart met de implementatie van opgavegericht werken binnen de communicatie community, zodanig dat medio 2026 de werkwijze is geïmplementeerd.